Friday, July 13, 2012

something that unexpected

assalamualaikum . 


hai .. sory sebab masih belum dapat tunaikan janji nak post novel dekat sini  . lately , macam-macam perkara jadi . sejak masuk sem baru ni , i'm very busy with the test and assignment . campus life kan ? ta bole nak kata apa lah . tanggungjawab and resam hidup student memang macam ni .. 


13-JULY


kami sekeluarga dikejutkan dengan berita ada satu benda asing yang terdapat dekat paru-paru father in law to be but, at this time masih belum dapat kenal pasti sama ada benda asing tersebut adalah sejenis ketumbuhan or sejenis cancer . berita yang saya dapat seiring dengan azan maghrib . betapa hati sayu sangat bila tunaikan solat maghrib lepas dapat tahu semua tu . sedih . doa yang panjang saya berikan pada nya . hanya itu yang saya mampu .. belum pun sebulan "mak" (mother in law to be) discharged dari hospital yang sama sebab kencing manis . tapi penangan kali ni lagi hebat . he was amazing father just like my own father . 


masih terngiang-ngiang dekat telinga bila seminggu sebelum dia saket , dia telefon saya tanya khabar and mengadu ta sihat . he called himself  "abah" . memang tu panggilan rasmi sejak dua menjak ni . he was asked me ,"ain bila cuti ? balik lah sini tengok mak abah ." sangat terkejut bila dia tanya macam tu , sebab selalu nya dia akan tanya , "nak balik sini ke ?" . mase tu , cuma bole kata " ain ada cuti hujung minggu je , minggu ni balik rumah ibu sebab ada kenduri arwah , minggu depan ada test ari ahad , 21hb dah puasa , 28 ade test lagi , ain balik minggu lepas test ye .. nanti ain jenguk mak ngan abah " and he take it as a yes .


cukup seminggu , dapat berita dia admitted kat hospital muar . berita tu je dah cukup tuk buat kepala ta senang fikir selagi tak pening . bila di tanya saket apa , dia sendiri tatau . ta faham apa yang doktor cakap .. dah jadi satu trend tok orang tua , malas makan ubat , tanak pergi hospital kecuali terpaksa , dengan tanak faham apa yang doktor cakap tentang saket dia . same thing happened here ,, cuma bila doktor sah kan ade sejenis benda asing dekat dengan paru-paru , barulah dia nampak ada reaksi . 


dua malam sebelum tau berita ada benda asing dekat paru paru abah , i was dreamed that mother in law to be come and see me . she told me that , there was something missing but i couldn't remember what is it . and i just take it easy sebab dah berapa malam memang mimpi buruk since kene badi mayat . tapi , saya ta sedap hati  and tertanya-tanya sampai lah tahu berita tu . bila dapat tahu berita tu , saya rasa macam persoalan saya tu dah terjawab . 


selama satu malam ni  , cukup tuk buat saya melihat kesayangan saya menjadi sangat lemah . dia ta macam selalu . terjaga tengah malam bukan habit dia , tapi tengah malam tadi , dia terjaga .. he was asked for his father . airmata ni pulakk ta segan silu dah mengalir . betapa saya rasa useless bila ta dapat nak membantu apa-apa . i just can be with him on the phone . satu situasi yang saya ta dapat nak gambar kan dengan kata-kata . saya ta tido satu malam takot kalau-kalau dia perlukan saya , tapi saya tengah lena sangat tido . it just something unexpected, and we still need time to digest all . hari ini , saya masih lagi menangis bila berdoa untuk kesihatan 'abah' . sampai bila nak minum pun rasa nak tersedak apatah lagi nak telan makanan . itu saya , orang luar yang kenal dia dalam masa setahun ni . family husband to be macam mane ? betapa kami terlalu sedih dengan berita yang satu ni . takdir tuhan , kita ta mampu nak sangkal . kita cuma mampu berdoa , berusaha . semua terletak di tangan nya .. 


hari ini , saya bersyukur sebab masih bernafas , punyai kedua ibu bapa yang sihat . punya dua keluarga yang amat penting peranan nya buat saya . saya cuma mampu berdoa semoga diberikan satu penyelesaian yang terbaik . mati itu pasti , dan memang semakin menghampiri kita . tapi , Allah tu maha adil . Dia takkan bagi ujian diluar kemampuan kita . bila dia bagi ujian tu , makna nya kita mampu nak harungi semua tu , dan semua orang berhak mencapai kebahagiaan dan kejayaan . mungkin jalan kita panjang and ta semudah orang lain .. kan ? 


ya Allah , kau ampuni lah segala dosa-dosa ku , ampuni dosa kedua ibu bapa ku , dan keluarga ku . kau ampuni lah dosa mohd radzi dan keluarganya ya Allah . rahmati lah kami , berkatilah kami . tetapkan lah iman kami . jauhkan kami dari azab api neraka . permudahkan urusan seharian kami , berikan kami kesihatan tubuh badan . ya Allah , kau sembuh kan lah penyakit kami , berikan kami kepandaian dan kepintaran dalam menuntut ilmu pengetahuan , permudahkan kami menjawab peperiksaan dan berikan lah kami keputusan yang cemerlang . sesungguhnya hanya Engkau lah yang berkehendak atas tiap-tiap sesuatu . amin ~



No comments:

Post a Comment