Monday, December 31, 2012

Bakal Imam ku



Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak..
Terima kasih karena telah memilih saya di antara ribuan bidadari di luar sana yang siap untuk awak pilih.. 
Awak tahu , dan saya juga tahu , saya hanya wanita biasa , yang sangat jauh dari sempurna . maka dengan itu saya nak awak tahu , saya bukan wanita yang sempurna , saya ada  banyak kekurangan. Maka ketahuilah..

Saya tak sebijak Siti khadijah, karenanya saya nak awak tahu , saya boleh saja berbuat salah dan begitu menyakitkan hati awak dalam suatu masa . Maka saya mohon pada awak , bijaklah dalam menghadapi saya , jangan marah pada saya , nasihati saya dengan hikmah, karena bagi saya , awak lah pemimpin saya  , semestinya saya tak akan berani membangkang pada awak ..

Ingatlah , saya tak selamanya dapat nampak cantik di mata awak , sometimes saya akan begitu kusam dan jelek. Mungkin kerana saya begitu sibuk di dapur, menyiapkan makan untuk awak dan malaikat-malaikat kita nanti –in syaa Allah-.
Maka saya akan tampak kotor dan berbau asap. ataupun seharian saya perlu membersihkan istana kecil kita ,
supaya awak dan malaikat kita dapat tinggal dengan nyaman dan sihat . mungkin saya tak sempat berdandan untuk menyambut awak pulang bekerja nanti .. maka tegurlah saya ,dengan lemah lembut dan bijaksana...

mungkin awak akan nampak saya tersenguk-senguk saat mendengar keluhan dan cerita awak , bukan karena saya tak suka menjadi tempat awak menumpahkan segala rasa, tapi karena semalam saat awak tertidur dengan nyenyak, saya tak sedetikpun tertidur karena harus menjaga malaikat kecil kita yang sedang sakit,
saya tau awak letih mencari rezeki untuk kita , sebab tu saya ta usik sedikit pun waktu tidur awak ..
jadi kalau esok pagi awak nampak saya begitu letih , dan ada lingkaran hitam di mata saya , maka tetaplah tersenyum padaku . kerana kau adalah kekuatan ku . :) 

awak , 

Ketahuilah, mungkin ada saatnya, saya tak sesabar Fatimah, ada kalanya awak akan nampak saya begitu marah, menangis dan tak terkawal, bukan kerana saya nak membangkang awak , tapi saya hanya wanita biasa, saya juga memerlukan tempat untuk menumpahkan beban di hati saya , tempat untuk melepaskan penat dan lelah , dan mungkin saat itu saya tak jumpa awak, atau awak sibuk dengan kerja-kerja awak ,
maka bersabarlah, yang saya perlukan hanya pelukan dan belaian awak .. kerana bagi saya , awak adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resah saya ..

Atau adakalanya tangan saya akan mencubit dan memukul pelan si kecil karena lelah dan penat saya di tambah rengekannya yang tak ada habis-habisnya. Sungguh bukan karena saya ingin menyakitinya, tapi kadang saya kehabisan cara untuk menenangkan hatinya. Maka jangan membentak saya karena telah menyakiti buah hati kita, tapi cukup lah dengan awak usap kepala saya , dan bisikkan kata sayang di telinga saya , tegur saya dengan hikmah, karena dengan itu saya tahu awak selalu menghargai semua yang saya lakukan untuk kita semua , dan awak akan menemukanku menangis menyesali perlakuan saya pada malaikat kita, saya akan merasakan ribuan kali rasa sakit dari cubitan yang saya berikan padanya, dan aku akan berjanji tak akan mengulanginya lagi..

Padamu yang menjadi imam dalam hidupku kelak..

Ketahuilah, saya tak secerdas aisyah.. Maka jangan pernah bosan mengajari saya , membimbing saya ke arah-Nya, walau terkadang saya begitu bebal dan bodoh, tapi jangan pernah letih mengajariku ..
Jangan segan membanguniku  di sepertiga malam untuk bersama sama dengan awak bermunajat pada Kekasih yang Maha Kasih.. Jangan letih mengingatkan saya untuk terus bersama sama dengan awak mendulang pahala dalam amalan-amalan sunnah.. Bimbing tanganku ke JannahNya, agar kau dan aku tetap bersatu di dalamnya.

Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku..

Seiring berjalannya waktu, awak akan nampak rambut saya yang dulu hitam legam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulit yang bersih akan mulai keriput. Tangan yang halus akan menjadi kasar.. Dan awak tak akan nampak saya sebagai wanita cantik, yang awak khitbah puluhan tahun yang lalu.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan mata awak .. Maka jangan pernah berpaling dariku.. Karena satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian membuncah, yaitu rasa cintaku padamu..

Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, minit dan detiknya, telah saya lewati dengan selalu jatuh cinta padamu..
Maka, cintailah saya , dengan apa adanya saya.. Jangan berharap saya menjadi wanita sempurna..
Maafkan saya kerana saya bukan puteri.. saya hanya wanita biasa.... terimalah saya apa adanya dan bimbinglah saya menuju jalanNYA..... semoga kita bisa sama-sama bahagia...

saya tak minta emas berlian 10kilo setahun , saya mohon setia awak pada saya , saya tak minta rumah besar bak istana diraja , saya mohon kasih dan cinta awak , saya tak mohon harta awak , saya mohon awak bimbing saya pada redha Allah . itu doa saya . saya akan berusaha menjadi yang terbaik dalam hidup awak .semoga lelaki sesempurna awak , wanita selengkap saya dapat sama-sama lebih melengkapi antara satu sama lain . 


from : bakal makmum mu :)










No comments:

Post a Comment