Sunday, August 28, 2011

Balik Kampung


dipersilakan lihat tiket balik raya aku yang tak tersentuh even sikit pun.segamat-batupahat 26/8/08/2011. jam 6 petang.

tragedi giler babi sebab kene tinggal dengan bas. semua nya memang tak kene dari awal aku nak kuar dari pagar u. dengan pak guard nya yang batak tak habis-habis. berlagak bagus. jam dah lebih pukul lima kot, ade pulak hati dan perasaan dengki dan iri hati nak bagi aku kompaun sebab tak pakai baju protokol mase hari jumaat. adoiyai. jam aku mase tu dah 5.10 petang. jam pak gurad tu pulak, pukul 5.15. *cepatkan lima minit awal bia bole buka awal and balik keje awal:P* see? ade hati nak marah aku cakap tak tahu peraturan. datang pak guard muda lagi bergaya dari pak guard tua tu, dia suruh lepaskan aku. yes! sayang kau lebih lah pak guard muda. AHAKS! 

then, naik dalam bas. duduk dalam bas, almost 15 minutes, tapi bas tak gerak-gerak. dalam hati dah berkata macam-macam." adeh pakcik ni. lembap betul. nak tunggu bas penuh ke hape? tolong lah faham. keje nak kaut untung je. orang nak cepat nih! " dia macam dengar je apa yang hati aku kata, terus berlari-lari manja datang dekat bus. ingat nak gerak dah. start enjin je rupanya! hampeh! tak lama lepas tu, baru gerak. *ok fine! panaskan enjin kot ==' * bas pun gerak dengan lambat nya. disebab kan ber'air-cond' aku terlelap mase dalam perjalanan pergi busten. "bole bayangkan tak betapa laju lambat nya pakcik tu bawak.

sampai terminal, pukul 5.55 petang. tahu-tahu bas yang aku naik, segamat-muar-batu pahat dah jalan. haish! memang tak bole jadi. benda sepatutnya gerak pukul 6, tapi belum pukul 6 dah jalan. selama ni tak reti awal pulak. selalu 6.45 baru terkedek-kedek nak kuar dari terminal segamat tu. hantu betul! memandangkan dah tertinggal, aku pun naik pergi ke kaunter dengan niat bas tu dapat berhenti tepi jalan sementara aku dalam perjalanan kejar dengan teksi. tapi yang aku dapat maki hamun dari orang yang jual tiket kat kaunter tu. seperti biasa, kembali kurang ajar kepada yang telah kurang ajar. orang cakap baik-baik. lagi nak maki hamun sampai campak duit dekat muka aku. eh! ingat bapak aku tak bayar zakat ke? punca adegan membaling duit kemuka adalah sebab dia nak bayar ganti rugi sebab bas dah tinggal aku. nasib baik aku masih ade budi bahasa lagi, and masih nak cakap elok-elok. see? dengan orang kaunter yang tade attitude langsung, lagi nak biadap. sampai dia kata 
" kalau kau duduk kat batu pahat je, apa masalah nya. suruh lah bapak kau amik kau. bukan jauh sangat pun. bapak kau tu, nak amik anak pun malas.nah amik duit tiga ringgit ni, kau diam-diam je" 
dah sebut pasal bapak ni, kira memang dah biadap habis. and nak je aku balas
 "heyh! aku balik naik bas ni sebab aku nak kaya kan syarikat yang kau keje ni. giler! aku tak tahu lah kau ni jenis anak yang macam mana  sibuk nak menyusahkan mak bapak kau, sampaikan benda yang senang macam balik kampung ni pun kau nak suruh mak ayah kau amik kau, sedangkan kau bole buat sendiri, sumpah kau ni gedik. lagi pun, kau bukan tahu bapak aku tu sapa, sihat tak dia kalau nak amik aku kat sini. jaga mulut kau sebelum aku jaga kan untuk kau. faham! amik balik duit kau ni" 
malangnya, hanya mampu mengoyakkan kembali duit tiga ringgit tersebut, dan campak kembali kemukanya. lantak kau lah! 

**dah lah jeans aku hilang kat kampus. sabor je lah.

No comments:

Post a Comment