Sunday, December 5, 2010

Muar VS Batu Pahat

entry tuk kali nie,biase-biase je... sebab aku dah ketandusan idea... hahaha... tak ada topik nak dijadikan isu... (alasan semata-mata), hehe...setelah, membuat saringan demi saringan bagi memilih topik untuk kali ni, maka, topik perlancongan aku semalam menjadi pilihan hati...haha...tak jauh, tak dekat...sedang-sedang je..bak kata orang, suam-suam kuku..haha...tak tahu lak pulak aku, suam-suam kuku tu macam mane kan...hantam saje la labu...so, semalam aku melancong gi Muar...hehe...habis kene gelak je ngan [My LaLiNk], sebab kat Muar tu tak ada apa-apa pun... shopping complex paling 'GAH' pun, Wetex...boleh la, daripada tak ada kan...hehe...nak buat cemane, dah kebanyak tokey-tokey besar berkenan nak buat shopping complex kat batu pahat kan...terima je lah...hehe...


abis la, baru separuh jalan taip entry ni, [My LaLiNk] da tegur da...
"kenapa kutuk Muar, tau tak Muar tu tempat tumpahnya darah b..."
adush!da kene da...memang kene kondem la ni, jap lagi...huhu...


destinasi pertama aku sebaik je sampai Muar tu, adalah masjid...sebab, aku ngan family aku belum solat Zohor lagi...aku lupa pulak apa nama masjid ni...hehe...(tak tengok pun apa nama masjid ni) minta maaf la sesangat..huhu...








Haa...ni la masjid yang aku cakap tu...masjid ni, betul-betul berhadapan dengan Sungai Muar... Dan istimewanya masjid ni, dia ada kembar... Haha, bukan orang je ada kembar..masjid pun ada...kembar dia ni, terletak kat seberang Sungai Muar, juga berhadapan dengan Sungai Muar... Rupa bentuknya, sama, serupa...tak ada beza pun...so, bila u all naik je jambatan Muar tu, korang akan nampak twins tu..hehe..comel tau... :D 


--------------------------------------------------







Then, aku ngan family aku, gerak pegi Tanjung Emas...tu memang pusat rekreasi terkemuka  and terpopular kat Muar ni... bukan melaka je ada cruise tau, muar pun ada.... Glamour gitu... hehe... Ops! Bercakap tentang popular, makanan yang popular bila ada kat Tanjung Emas ni, adalah "ROJAK PETIS"... bagi yang tak tahu macam mane rupa rojak petis tu, ni lah rupa dia... emm... yummy!!






hehe...tapi, rasa dia tak sededap mata memandang rojak petis ni...aku beli kat tempat yang salah kot... (tu la, malas lagi..padan muka, dapat yang tak sedap), al kisah, aku malas nak menapak pegi kompleks niaga yang ada gerai-gerai makan tu... Tapi, disebabkan nak jugak makan rojak petis muar ni, aku pun menapak lah pegi sane...dalam perjalanan, aku jumpa gerai bergerak yang lori tu...alahai, tak reti pulak aku nak menggambarkannya... :P ... Aku terpandang tulisan 'ROJAK PETIS' kat gerai tu... Akibat kemalasan yang melampau, maka aku batal kan niat nak menapak gi kompleks niaga tu, and singgah je kat gerai tu... Ni lah hasinya... Tak sedap, :P tak ada isi sangat..banyak sangat nenas... (eh! Nenas dah murah ke, asal orang tu letak nenas banyak sangat??ke ada tanam nenas belakang rumah dia?? Wallahualam...) dah la tu, MAHAL!!! Biase beli RM2.00 je, ni RM 2.70... (entah-entah dia charge lebih pasal dia bagi nenas lebih kut???hehe) kalau la aku menapak jugak gi kompleks tu, mesti dapat makan rojak petis yang sedap...:(


--------------------------------------------------

Lepas je lepak-lepak kat Tanjung Emas tu, kitorang gi Tanjung Ketapang pulak...kat sini la kalau nak tengok monyet-monyet...hehe...tapi, kitorang tak berhenti pun kat tanjung ketapang tu, just pusing pusing je...sebab aku cakap kat abah, jalan je, jangan berenti, nanti monyet bertenggek atas kete...abis calar...cadangan diterima dengan sebulat suara...abah aku  pun sayang kan kete dia... (padahal, anak dia ni takut..:P) hehehe


--------------------------------------------------


Masa berjalan-jalan ni, aku baru perasan yang Muar ni,walaupun, setiap kali balik dari Segamat, aku akan ke Muar dulu, then baru la naik bas ke Batu pahat...banyak bangunan kat situ, warne biru...kebanyakkan nya , bangunan rasmi la, macam pejabat tanah, pejabat daerah (padahal pejabat tanah dengan pejabat daerah tu satu bangunan, takkan nak buat belang-belang pulakkan??apa la...)eh!masjid tadi tu pun warna biru apa...balai polis tak payah cakap la, memang wane biru la...takkan nak cat wane pink pulak, (JAMBU nya!:P) dah penjahat-penjahat ni tak takut dengan polis... and so on... then, dengan selamba badaknya, aku buat kesimpulan sendiri... 'patut la laki aku suka wane biru, sane sini bangunan wane biru...' hehe.. mitos! :P tapi memang betul, biru mata hitam ku, bila ada kat Muar ni... hehehe... 


Lokasi terakhir yang aku pegi sebelum balik, adalah Giant... Aku tak amik pun gambar Giant tu, sebab nanti orang cakap aku jakun pulak! Gambar Giant pun nak amik... Sendiri boleh imagine kan, cemane rupa Giant tu... Hehehe...masuk-masuk je, aku antar mesej kat [My LaLiNk], 'glamournya Giant..hehe' [My LaLiNk] balas, 'haha, baru tau ke...' aku  jawab 'a'ah..hehe..ok la daripada tak ada langsung...' boleh la tahan Giant Muar ni, lau dengan Giant Segamat, memang Giant Segamat tu, tak terlawan la Giant Muar ni.. Hehe... Sampai aku tak tahu nak beli apa kat Giant ni, aku beli coklat je..hehe...ye la, Giant ni kan tempat orang yang matlamatnya, nak beli barang keperluan... Barang kehendak tu, 'kureng' sikit a.k.a kurang banyak...Hehe... 


Habis je 'shopping' kat Giant, kitorang pun balik... Abah pulak, tanya aku jalan macam aku duduk kat Muar ni... Start kat tengah-tengah bandar tu la dia tanya, pegi and balik... Nasib baik aku jawab betul... Lagi pun, Muar ni senang jalannya, pusing-pusing jumpa jugak..(perasan tak, ada kepoyoan disitu..haha:P) Tak ada hal lah! Pegi balik jugak, abah aku lalu Bakri..hehe...sukasuka...mase abah berenti kat petronas Bakri isi minyak, sempat la aku amik gambar kampung [My LaLiNk] and send kat dia...cian dia kan...da lame tak balik...hukhuk...

saya seorang girlfriend yang baik bukan???

hehehe...(perasan suda)


>>pasal batu pahat, akan di update nanti...:D i xde gambar batu pahat..al-maklum la, batu pahat ni, depan hidung je...:P

2 comments:

  1. 2 tahun weyh aku duduk muar. pasal rojak petis tu kat food court sangat2 laa sedap. HAHA. windu siyot kat Muooo! Banyak giller kenangan aku kat situ. Ooo giant! ooo wetex!!! Ooo K-mall!!!!! Oooo SAMURA!!!!!! HAHAHA

    ReplyDelete
  2. haha..tu la, padan muka aku kan..malas lagi..:P

    ReplyDelete